27. Jūnijs 2014 14:21
Jaunumi
Ar informatīvu kampaņu vairos zināšanas par jauno ES Patērētāju tiesību direktīvu

Lai iedzīvotāji uzlabotu zināšanas par savām kā patērētāju tiesībām, Eiropas Komisija sākusi informatīvu kampaņu par jauno ES direktīvu par patērētāju tiesībām, kas stājās spēkā 13.jūnijā, un līdz pat šā gada beigām vienlaikus norisināsies astoņās valstīs – Bulgārijā, Grieķijā, Itālijā, Kiprā, Latvijā, Polijā, Portugālē un Spānijā.

Kā liecina aptauja, tikai 37% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka ir labi informēti par savām kā patērētāju tiesībām, bet 65% aptaujāto ir pārliecināti, ka strīdā ar pārdevēju par neapmierinošas preces piegādi neizdosies gūt sev labvēlīgu iznākumu. Nepietiekamas zināšanas ir arī viens no galvenajiem iemesliem, kādēļ tikai katrs septītais aptaujātais iedzīvotājs kādreiz ir iegādājies preces no citā valstī reģistrēta internetveikala.

"Informatīvā kampaņa tiek īstenota tajās ES valstīs, kurās saskaņā ar jaunāko Consumer Scoreboard pētījumu patērētāju zināšanas par viņu tiesībām ir visvājākās. Tās ietvaros patērētājiem tiks stāstīts par jaunās direktīvas ieviestajām izmaiņām, kā arī būtiskākā informācija tiks izplatīta ar plakātu, vides reklāmas, infografiku, animētu video sižetu un tematisku suvenīru starpniecību. Ikviens var iepazīties ar direktīvas nestajām izmaiņām interneta vietnē youreurope.eu," stāsta Eiropas Komisijas Tieslietu ģenerāldirektorāta pārstāvis Mārtiņš Priedītis.

Latvijā Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) un pētījumu centra SKDS kopīgi veiktā aptauja rāda, ka pēdējo trīs gadu laikā 32% respondentu vismaz vienreiz iegādājušies nekvalitatīvu preci. Tikai 41% aptaujāto uzskata, ka zina, kā rīkoties šādā situācijā. Nekvalitatīvās preces visbiežāk bijušas ikdienā vajadzīgas lietas - apavi, elektropreces, apģērbs un mobilie telefoni.

"Neskatoties uz to, ka PTAC daudzus gadus iegulda lielas pūles patērētāju informēšanā, patērētāji vēl aizvien nepietiekami zina savas tiesības un tātad nespēj arī tās izmantot ikdienas situācijās. Šī kampaņa ir nepieciešama patērētāju informētības veicināšanai, sevišķi tādēļ, ka spēkā stājušās jaunas Eiropas Savienības mēroga likuma normas, kas skaidrāk nosaka gan uzņēmēja un patērētāja rīcību, iepērkoties internetā, gan izslēdz slēptu un netiešu izmaksu iekasēšanu, kā arī skaidrāk regulē digitālā satura iegādi. Mēs ceram, ka kampaņa iedrošinās patērētājus realizēt savas tiesības," cerīgi uz kampaņu raugās Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktore Baiba Vītoliņa.

Jāpiebilst, ka jaunā direktīva par patērētāju tiesībām aizstāj iepriekšējās (1985. un 1997.) direktīvas par ārpus pastāvīgās tirdzniecības vietas noslēgtiem līgumiem un distances līgumiem. Tā paredz patērētāja informēšanu vēl pirms līguma noslēgšanas un tiesības atteikties no distances vai ārpus veikala noslēgta līguma.

Būtisks jaunievedums ir informācijas prasības patērētāju aizsardzībai pret slēptām izmaksām un vienots 14 dienu atteikuma tiesību termiņš visās ES dalībvalstīs. Tāpat direktīva nosaka saīsinātu termiņu (14 dienas) veikto maksājumu atlīdzināšanai patērētājam un precīzus noteikumus par preču atpakaļ sūtīšanas izmaksām.

Vēl stājies spēkā aizliegums izmantot paaugstinātas maksas telefona numurus klientu sūdzību vai citu jautājumu gadījumā attiecībā uz noslēgto darījumu.

Ar šiem un citiem direktīvā ietvertajiem patērētāju pamattiesību jautājumiem iespējams iepazīties interneta vietnē www.youreurope.eu, kā arī ikviens var iegūt papildus informāciju vēršoties sev tuvākajā Eiropas Patērētāju informēšanas centrā – www.ecclatvia.lv.

Kampaņas materiāli

 
 
0 KOMENTĀRI
TAVA ATBILDE :
VĀRDS
3000
IENĀKT:
KOMENTĒŠANAS NOTEIKUMI
Lasītākie jaunumi
AKTUĀLI
CITI ŠĪ AUTORA JAUNUMI
Iestāžu un institūciju jaunumi
Kopumā 269 iestādes
komentēt
Pievienot rakstu mapē
Pievienot citātu mapei
Pievienot piezīmi rakstam
Drukāt
ienākt ar
JURISTA VĀRDS
Abonentiem! Ieiet šeit
GOOGLE
DRAUGIEM.LV
reģistrēties
autorizēties